Redaktör'n "sprider judehat" i dagens press
Nyfiket kontrollerade han länkarna och möttes av rubriker som: "Säljer Sions Vises Protokoll på nätet", "Bokia och AdLibris säljer hatskrift mot judar" och "Antisemitisk propaganda på svenska boksajter".
Det handlade om boken "Sions Vises protokoll & Illuminaterna" som Redaktör'n var just redaktör för och som gavs ut redan 2008. Inga snabba reaktioner från pressen här inte!
I samma andetag tar man även upp en annan bok - "Historierevisionism - Vad är det? Ett fult ord eller något nödvändigt?", som även den hade samme redaktör och utgiven samma år.
Utan minsta försök till research, eller ens ett försök att kontakta Redaktör'n, går de sedan ut och och påstår att han sprider antisemitisk propaganda och hatskrifter mot judar.
Rent kortfattat är detta fullkomligt trams. Dessutom måste man här ta bokhandlarsajterna i försvar för det är faktiskt inte de som skriver bokbeskrivningarna, utan det gör förlaget. I det här fallet Ulwencreutz Media. För övrigt har Redaktör'n aldrig varit antisemit men däremot alltid varit uttalad antisionist vilket är en väldig skillnad utom för svensk press som inte förstår skillnaden.
Hade man bemödat sig med att göra den enklaste research så hade man börjat med att läsa förorden till de båda böckerna. Man behöver inte ens köpa böckerna för att göra det, det räcker med att klicka sig fram till respektive boksida hos förlaget och sedan klicka på Preview så kan man i lugn och ro läsa bland annat förorden.
Men för att underlätta för den förslappade och obildade svenska journalistkåren så kopieras nu förorden in direkt i detta inlägg, och utöver vad som står i dessa förord finns inte mycket att orda om VARFÖR dessa böcker faktiskt var och är viktiga att publicera.
Förordet till "Sions Vises Protokoll & Illuminaterna":
Utgivarens förord
Få dokument har haft lika stort inflytande på vår historia som ”Sions vises
protokoll”, och väldigt få har läst själva dokumentet. Ändå hänvisas det till
dokumentet i så gott som samtliga historieböcker som berör 1900-talets
historia. Detta eftersom dokumentet påstår sig visa på en enorm sionistisk
konspiration att ta över världen, och som sådant sporrade det till kraftiga
antisemitiska rörelser i Europa och som sedan kulminerade under andra
världskriget.
Redan från början när dokumentet dök upp, hävdade många att det rörde sig
om ett falsarium som var tänkt i propagandasyfte. Efter kriget blev detta den
etablerade och aldrig ifrågasatta sanningen. Men rör det sig verkligen om ett
falsarium? Det finns olika uppfattningar om det idag.
Själv skrev jag en artikel om Illuminati-orden för några år sedan, och när
man läser protokollet så slås man av likheterna däremellan. Därför återfinns
även min artikel ”Den stora världskonspirationen” i slutet av denna bok.
I Wikipedia finner man den etablerade versionen av ”Sions vises protokoll”,
och denna finns återgiven här. Så även Ahmed Ramis (Radio Islam) redogörelse
för forskningen runt protokollets äkthet eller inte.
Det kan anses vara tämligen kontroversiellt att publicera ”Sions vises
protokoll” igen, för första gången på svenska sedan 1934. Men eftersom
dokumentet är av historiskt vikt, och det refereras till det i alla
historieböcker, är det viktigt att det finns tillgängligt att studera vare sig
det rör sig om ett falsarium eller inte.
Förordet till "Historierevisionism - Vad är det? Ett fult ord eller något nödvändigt?":
Förläggarens förord
1988 kom boken ”Om detta må ni berätta”, av Stephane Bruchfeld och Paul
Levine, ut. Den handlade om förintelsen under andra världskriget och gavs ut på
bekostnad av svenska regeringen och spreds sedan i landets skolor.
Av orsaker jag inte kunde precisera, gav det mig olustkänslor att just
regeringen stod bakom detta. Det är trots allt ett välkänt faktum att lögner
måste få stöd medan sanningar står av sig självt. Detta väckte min nyfikenhet.
Min inställning har alltid varit – att där alla tänker lika, så tänker inte
många alls. Samtidigt så skrevs det då och då om några konstiga figurer i
tidningarna, som nedlåtande kallades ”revisionister”. Jag hade inte ägnat dem
någon tanke tidigare men nu kom de upp ur minnesbankarna.
Historierevision är något nödvändigt och förekommer i alla möjliga
sammanhang. Nya fakta framkommer, händelser omvärderas, forskningen ger fler
detaljer, osv, och vår historia skrivs om. Detta händer ständigt. Men när det
gäller behandlingen av koncentrations-lägerfångar under andra världskriget, är
det inte bara fult utan dessutom direkt felaktigt att ifrågasätta den
etablerade versionen. I flera av Europas länder är det till och med direkt
olagligt och ger flera års fängelse. Man får skriva om det men bara om man
följer den etablerade uppfattningen av vad som hände. Den får under inga
omständigheter ifrågasättas.
Men nu är det ju en gång så att det alltid är segrarna som skriver
historia. ”Förlorarna” får sällan komma till tals. Då kan man fråga sig om det
verkligen är den absoluta sanningen som kommer fram. Precis som i en rättegång
är det av största vikt att man får höra båda sidornas versioner för att sedan
kunna göra sig en bild av vad som verkligen hände.
Att det finns ”historiska sanningar” som inte får ifrågasättas stör mig
oerhört. ALLT måste kunna ifrågasättas. Så i tryckfrihetens, yttrandefrihetens
och framförallt sanningens namn ger jag ut denna bok som kortfattat påpekar en
hel del brister, logiska kullerbyttor, felaktigheter och direkta lögner i den
etablerade versionen av vad som verkligen hände.
Själv tar jag inte ställning här. Jag vill bara att läsaren ska få en mer
nyanserad bild av historien, bli nyfiken, ställa egna frågor, komma till egna
slutsatser, kort sagt – tänka självständigt istället för att blint tro på allt
man läser. Inklusive vad som står i denna bok.
Boken börjar med utdrag ur Wkipedia som förklarar vad revisionism innebär
och hur det ofta används, samt författarportträtt på tre av textförfattarna i
denna bok. Wikipedia är dock en öppen encyklopedi vilket innebär att det är
användarna själva som skapar innehållet och därför kan materialet skifta i
objektivitet och istället vara vinklat åt ena eller andra hållet beroende på
vem som skrivit det. Utdragen som återfinns i denna bok hämtades frånWikipedia
juni 2008.
När boken läses bör man också komma ihåg sionister och semiter inte är
samma sak. Semiter, dvs judar, är en folkgrupp med judendom som religion. Medan
sionister är en judisk politik av nationalistisk karaktär. Sionister är i regel
judar men lång ifrån alla judar är sionister.
En antisemit är med andra ord någon som är emot det judiska folket, medan
en antisionist är emot Israelisk politik.
I svensk press används dock dessa begrepp som om de hade samma betydelse,
vilket gör att alla som kritiserar staten Israels politik är att betrakta som
antisemiter vilket med andra ord är helt fel.
Upprepningar i texten lär förekomma. Detta eftersom fyra skilda författare
fått ge sin syn på revisionismen och varför de anser den nödvändig.
Hej!
ReplyDeleteJag kom hit på grund av vad median skriver. Ville veta vad du har att säga om saken.
Vad har du emot just Israels politik?
Och när de nu är väldigt tydligt nationalister, varför ge just deras politik en specifik status och namn?
Hej
ReplyDeleteDet är sionisterna själva som från början valt att kalla sig just sionister, begreppet kommer ingen annanstans ifrån.
När det gäller Din andra fråga så närmar vi oss pudelns kärna - VARFÖR skulle man inte kunna, eller få, kritisera Israels politik likaväl som man kan kritisera eller ifrågasätta vilket annat land som helst i världen utan att för den sakens skull stämplas som antisemit eller motsvarande. Personligen är jag tex väldigt kritisk till kinesisk politik när det gäller Tibet, men jag har aldrig blivit stämplad som antikines.
Går det att köpa boken från dig?
ReplyDeleteJa om Du tittar under kategorin Controversial i högra kolumnen så hittar Du den.
Delete